In SAMEN, de thuiszorg-app, kun je gemakkelijk en laagdrempelig incidenten rondom de cliënt melden.
Octaaf biedt standaard een uitgebreid MIC-formulier, waarmee de zorgmedewerker na een incident verslag kan doen van de situatie en de eventuele gevolgen. Met dit formulier wordt de situatie in kaart gebracht: de locatie, soort incident, omstandigheden, opgelopen letsel, enzovoort.
Ook is het als organisatie mogelijk om in plaats van het standaard formulier een eigen MIC-formulier in te stellen dat de zorgmedewerker op dezelfde manier digitaal kan invullen.
Nadat de zorgmedewerker verslag heeft uitgebracht via het MIC-formulier in de app, ontvangen de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor afhandeling van MIC-meldingen direct een notificatie. Zij kunnen het formulier in hun digitale omgeving inzien en gepaste opvolging geven. De afgehandelde MIC-meldingen kunnen, afhankelijk van de aard en ernst van het incident, worden opgenomen in het ECD van de cliënt.
Omdat MIC-meldingen een belangrijke rol innemen in het zorgproces en de kwaliteitsverbetering, en omdat snel en adequaat handelen noodzakelijk is, is het doen van een MIC-melding in SAMEN laagdrempelig gemaakt. Het formulier is snel toegankelijk en bevat uitleg over de doelstelling van de melding, namelijk verbetering van de dienstverlening aan de cliënt.